Tuesday, October 14, 2014

Hong Kong : Part 3

Assalam semua....
hadoi, aku sangat busy lately... nak cari rumah sewa baru katanya since rumah yang aku stay skang, tuan rumah sebok nak jual.. yang sakit lagi tertinggal pendrive aku kat umah abang long... itu yang lama benor tak terupdatenye ni...

hokey sebelum korang fening... aku skip dulu citer kat Shenzhen sebab nak habiskan dulu entry-entry Hong Kong ni... kira aku wat 1 chapter, 1 chapter lah. Jangan risau, habis Hong Kong - terus aku update Shenzhen (hari 2 & 3)... kemudian Macau (hari ke-4) ye... Peace!

Day 3: Ladies Market

Lepas habiskan 2 hari 1 malam kat Shenzhen, aku balik ke Hong Kong semula. Dalam kul 5 petang aku sampai di Tsim Sha Tsui. Kali ni aku checkin kat hostel Canadian plak. Blok E kat Chungking Mansion gak. Tapi bilik ni ok sikit dari hostel first night ari tuh. Walaupun kecik, berlaga bontot tapi agak bersih dan tak berbau jelik.

Rehat-rehat, segar-segar diri, kembara di Hong Kong bersambung lagi. Pas Maghrib, aku menuju Ladies Market di Mongkok untuk cari sourvenir kalau ada yang berkenan. Memula teruja gak nengok baju I love HK, keychain ngan Fridge magnet nih berlambak-lambak. Tapi bila tanya 1 set keychain (6 ketul) harga HKD150, terus tertutup nafsu. Nak murah boleh, kena bargain lah kaw-kaw. Tang nih, aku menyampah. Korang kena tau, orang Hong Kong nih kekwat sikit, tak macam kat Jogja dulu. Senang jer nak tawar menawar. Lepas menghenjut, dapatlah aku HKD60. Itupun convert duit malaysia, RM25.20 1 set. Mahal nak mampos! (Eh, hello.. aku gi holiday kat Singapore pon tak cenggini..)

Hokey-hokey rileks jap…


Tips shopping kat Ladies Market:
  • Cari tempat yang jual HKD100 untuk 8 item atau lebih. Contohnya, aku jumpa t-shirt I love HK berharga HKD100 untuk 8 helai. Dengan ini, tak payah nak tawar-menawar dan murah berbaloi dah. Sehelai boleh dapat dalam RM5.25 je. Puas!...
  • Ok, kalau nak tawar-menawar gak… kena wat muke serius, cam nak marah gitu, tapi tak marah… bukan apa, kalau yang jenis kerek, kena wat kerek lah… memang kena pandai psikologi dan ayat-ayat tajam setempek..
  • Kalau sesi tawar-menawar korang tak berjaya, cakaplah, “No, I can’t agree” atau “I can’t take it” atau something lah. guna jer ayat tak puas hati korang. Masa aku beli t-shirt itu hari, ada tourist philipine jerit, “ No, That’s can’t be..!” jadi, korang boleh buat lebih dari tuh kalau tak takut kena hempuk.
  • Kalau tak boleh blah jugak, korang blah jer tinggalkan peniaga. Ada dua jer, sama ada peniaga tuh panggil balik dengan tawar yang murah atau korang dimaki. aku rasa better kena maki sebab bila korang patah balik, dia akan twist balik harga. Hei! Aku pun kena maki tau! Ada ker beg woven dia jual HKD70 satu. Kalau barang Jerman ke, Jepun ke, boleh lah aku beli… ini dah sah-sah “made in china” (aku nak beli 10 pieces, itu aku rasa tak berbaloi). Dia jerit aku; Chi-si!.. hehehe..




































Untuk ke Ladies Market, korang kena exit E2 di Mongkok station. Keluar akan jumpa board Virginia Hotel, jalan depan sikit jumpa West Wing China Bank (kalau tak silap ler), belok kiri jumpa lah Ladies Market ni yang berada di Tung Choi Street. Btw, banyak jalan lain… tapi aku dah terbiasa jalan nih. Waktu operasi Ladies Market : 10am - 11pm okey... ingat, Hong Kong malam tak hidup sangat.



Walau camne pun, aku balik dengan perasaan tak puas hati. Ada 2-3 barang aku tak jumpa…

Oklah bersambung…

No comments: